.

.

tiistai 4. marraskuuta 2014

Wien Wochenende!

Pari viikkoo sitten meille kaikille vaihtareille oli siis järjestetty ohjelmaa Wienissä, jonne matkustettiin junalla Lizin(USA) ja Jaden(AUS) kans. Lähettiin jo aikasin aamulla, koska haluttiin shoppailla Wienin keskustassa ennen yhteisen ohjelman alkamista. Perillä ei kuitenkaan tiietty reittiä rautatieasemalta keskustaan ja harhailtiin hetki ympäriinsä laukkuja raahaten, kunnes menin kysymään yhdeltä ystävällisen näköseltä kaupanmyyjältä neuvoa. Oon huomannu viimeaikoina et mun saksa on oikeesti parantunu aika paljonkin näitten kolmen kuukauden aikana (tänään muuten tasan kolme kuukautta takana!!!!). Puhelinsoitot saksaks, joita aluks jännitin ja pelkäsin ihan hirveesti, sujuu nyt ilman ongelmia ja huomaan kerta toisensa jälkeen et puhun nopeemmin ja sujuvammin eikä mun puhe oo enää niin varovaista ja sekavaa. Eli kyllä sitä on onneks tullu jotain opittua!! Ostin myös muutama viikko sitten Das Schicksal ist ein mieser Verräter -kirjan eli Tähtiin kirjoitettu virhe saksaks ja nyt on enää viimeset 50 sivua lukematta!

En itseasiassa muista ees kunnolla mitä tehtiin Wienin viikonlopun aikana, koska viime viikolla oli Saksan kaupunkikiertue (josta kerron toisessa tekstissä lisää) ja tuntuu et mun aivot kelaa läpi vaan ton reissun tapahtumia. Yövyttiin Wienissä kuitenkin kaikki sellasessa Jugendherbergisssä ja päivät kierreltiin kävellen ympäri Wieniä kattelemassa nähtävyyksiä yms. 


IMG_3455

IMG_3459-001
Sydney, SUOMI, Taylor ja Hannah

IMG_3464

IMG_3483
Yukiko(Japan), Katie(Canada), Yuri(Brazil), Mathias(Uruguay), SUOMI, Sydney(USA) ja Camilla(Chile)

IMG_3499
Vierailtiin Itävallan parlamenttitalossa, jossa meille pidettiin esitelmäkierros, en tosin ymmärtäny puoliakaan, vaikka se opas puhu englantia. Täytyy sanoo et välillä tunnen et mun englannin kieli on todella huono mut se saattaa johtua osittain siitä, et ympärillä olevista vaihtareista 70% puhuu englantia äidinkielenään haha

IMG_3524


IMG_3538-001
Greg(USA), Kentaro(Japan), Reed(USA) ja Andrew(USA)

IMG_3539

IMG_3559



IMG_3600
MÄ ja MICAELA!! (takana Schloss Schönbrunn)
TAPASIN TON VIIKONLOPUN AIKANA MYÖS TOISEN SUOMALAISEN VAIHTARIN, joka on tällä hetkellä Unkarissa vaihdossa ja niitten vaihtariporukka oli samaan aikaan nähtävyysmatkalla Wienissä kun mekin!! En ollu puhunu suomea kasvotusten yli kahteen kuukauteen ja se hetki, kun me tavattiin oli valehtelematta elämäni tähän asti hämmentävin hetki!! Puhumisesta ei nimittäin tullut aluks yhtään mitään ja olin siitä ihan mielettömän yllättyny, mulla ei oo ollu lähes yhtään ongelmia kun oon soittanu kotiin Suomeen aina parin viikon välein haha. Kasvotusten puhuminen on kuitenkin aika eri asia ja suomen puhuminen Micaelalle tuntu TODELLA LUONNOTTOMALTA sekä VAIKEELTA. En ois kyl ikinä uskonu et näin voi käydä jo kahen kuukauden jälkee. Kauhulla odotan mun suomen kielen olemattomuutta kun palaan takas kotiin ens kesänä:D 

Käytiin myös Schloss Schönbrunissa, joka on ihan mielettömän kaunis niin sisä- kun ulkopuoleltakin! Valokuvaaminen oli kielletty ton rakennuksen sisällä, koska se oli täynnä vanhoja antiikkihuonekaluja ja maalauksia.

IMG_3659

IMG_3617

IMG_3625

IMG_3646


Lauantai-iltana meille kaikille annettiin vapaa-aikaa kuudesta yhteen ja päätettiin lähtee viettään ilta Prateriin, Wienissä olevaan huvipuistoon. Otin siellä paljon kuvia mun kännykällä mutta onnistuin rikkoon sen kaks viikkoo sitten ja kaikki mun kuvat vuoden takaa on jumissa mun vanhassa kännykässä, joten en niitä tänne voi ladata. Prater oli kuitenkin todella kaunis illalla kaikkine valoineen ja yhdestä todella korkeelle nousevasta ketjukarusellistä näki koko Wieni kaupungin! 

Sunnuntaina lähettiin taas kaikki aamupalan jälkeen kotia kohti univelkojen kera ja seuraavan viikon tiistaina nukuin oikeen kunnolla pommiin, koska mun rikkinäinen puhelin ei ollu herättämässä mua aamulla. Juoksin siinä sitten leipä suussa ja hiukset joka suuntaan sojottaen kouluun ja loppujen lopuks meijän ensimmäisen tunnin opettaja oli unohtanu meijän tunnin!!! hahaha huono tuuri

MUTTA OON MENOSSA KATTOMAAN ITÄVALTA-BRASILIA FUTISPELIÄ KAHEN VIIKON PÄÄSTÄ WIENIIN, joten en vois olla ilosmpi tällä hetkellä!!!
Kirjotan vielä siitä viime viikosta, jos en tänään niin toivottavasti huomenna,
Tschüssi!!

-Nelli

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti